Programma:
07 Februari 2012, 17:45:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Schoolfeesten alcoholvrij!  (gelezen 821 keer)
cyntha
Forum lid

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 14 Mei 2009, 11:10:31 »

Jongens hij staat dan wel onder het kopje chit chat! maar ik wil graag wel een serieuze discussie starten!

Dit is wat er in de krant staat:

AMSTERDAM -  Alchohol wordt schaarser op schoolfeesten. Steeds meeer middelbare scholen verbieden drank op de feesten om 'jongeren tegen zichzelf in bescherming te nemen'.

Eén op de drie schoolfeesten is nu alcoholvrij; in 2005 gold dat nog voor één op de vier feesten. Dat blijkt uit onderzoek door het Nederlands instituut voor alcoholbeleid STAP..

"Op veel schoolfeesten die niet alcoholvrij zijn, drinkt twee derde van de leerlingen nog onverantwoord veel”, zegt onderzoeker Veronique Bos van STAP. „Dat feit alleen al is een pleidooi voor meer alcoholvrije schoolfeesten.”

'Geen betutteling'

Steeds meer gemeenten mengen zich in het alcoholbeleid op scholen. "Ik hou niet van betuttelen, maar in dit geval moet je jongeren tegen zichzelf in bescherming nemen", zegt Albertine van Vliet-Kuiper, burgemeester van Amersfoort, in Trouw.

Ongeveer 65 procent van de leerlingen drinkt op een schoolfeest alcohol, dit percentage is vrijwel gelijk aan dat in 2005. Het onderzoek waarvan de uitkomsten donderdag bekend werden gemaakt, is uitgevoerd onder 558 leerlingen van 43 scholen voor het voortgezet onderwijs

De discussie die ik aan wil gaan is wat vinden jullie ervan en daar ook goede argumenten bij te gebruiken uiteraard! Ik heb zelf een aantal reacties gelezen bij dit bericht en de meningen liggen heel erg gespreid.

poeh poeh, nou nou, ja ja, hè hè.. Tis wat allemaal!
cyntha
Forum lid

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Mei 2009, 11:17:36 »

Ik zal zelf beginnen!

Ik ben het er eigenlijk niet mee eens. Bij ons op de middelbare school was er ook geen alcohol. Maakte mij persoonlijk niet zo uit. Maar om het nou helemaal af te schaffen vind ik een beetje ver gaan.. Reacties die ik heb gezien gingen over het feit dat je geen alcohol nodig hebt om het gezellig te hebben. En dat een school het alcoholgebruik niet moet stimuleren.. anderen waren het hier niet mee eens en gaven als mening dat er dan toch voorgedronken word en dat de jeugd anders wel andere middelen gaat gebruiken.

Ikzelf denk dat het voordrinken zoiezo wel gebeurd. Of er ergens alcohol geschonken word of niet. Dit is iets wat we zelf ook regelmatig merken in Dormi..
Sommige mensen opperde dus ook dat jongeren van 16 jaar nog kinderen zijn en dus niet in staat zijn te weten waar hun grenzen wat betreft alcohol liggen. Dat weet niemand de eerste keer dat ze alcohol nuttigen.. Daar kom je vanzelf achter. Ik denk persoonlijk dat ze hier beter achter kunnen komen onder begeleiding van leerkrachten en andere mensen werkzaam op een school dan dat ze dat doen in bijvoorbeeld Dormi of een discotheek. Van de jongeren word wel verwacht dat ze als ze 15 zijn een beslissing nemen welke kant ze opwillen met hun opleiding en dus dan al een keus moeten maken over wat ze willen worden als ze van school afgaan, maar niet de verantwoording krijgen of ze een biertje drinken op een schoolfeest. Ik vind dit nogal krom.

Wat ik al zei ik zou graag een serieuze discussie opzetten dus ben benieuwd naar jullie meningen..

Sander
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Mei 2009, 12:30:34 »

wat mij betreft heel simpel.

- alcohol mag in nederland geschonken worden vanaf 16 jaar.
- Een organisator van een feest mag zelf bepalen wat hij schenkt (alcohol of niet)

Het is dus aan de school om te bepalen wel of geen alcohol te schenken op een schoolfeest. Doen ze dit wel, dan hebben ze tevens de verantwoordelijkheid om enkel mensen van 16+ te schenken (denk aan stempel of bandje) constateren ze een guppie met drank: dan vliegt ie er uit. simpel as that.

dus: alcohol hoeft niet verboden te worden op een schoolfeest, tenzij de school niet de middelen heeft om te zorgen dat daadwerkelijk alleen 16(+) alcohol drinkt.
bockos
Forum lid

Geslacht: Man

Deze ruimte is te huur

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Mei 2009, 14:48:41 »

mwah, boeiend. zit toch niet meer op school Tong
cyntha
Forum lid

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Mei 2009, 16:24:14 »

Ik ook niet maar discussies zijn gewoon leuk! Roll Eyes

Serto
Moderator

benneh bebop

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Mei 2009, 09:17:17 »

wat mij betreft heel simpel.

- alcohol mag in nederland geschonken worden vanaf 16 jaar.
- Een organisator van een feest mag zelf bepalen wat hij schenkt (alcohol of niet)

Het is dus aan de school om te bepalen wel of geen alcohol te schenken op een schoolfeest. Doen ze dit wel, dan hebben ze tevens de verantwoordelijkheid om enkel mensen van 16+ te schenken (denk aan stempel of bandje) constateren ze een guppie met drank: dan vliegt ie er uit. simpel as that.

dus: alcohol hoeft niet verboden te worden op een schoolfeest, tenzij de school niet de middelen heeft om te zorgen dat daadwerkelijk alleen 16(+) alcohol drinkt.

+1 discussie opgelost :p slotje? :p

Even tijdelijk niets tot ik een nieuwe heb :p
Sander
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Mei 2009, 10:44:02 »

haha, wat mij betreft wel! haha

ben blij dat je het zo met me eens bent. daarom vind ik je ook zo lief :-)
Serto
Moderator

benneh bebop

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Mei 2009, 10:51:47 »

jah maar this gewoon het meest logische..

cyntha
Forum lid

« Antwoord #8 Gepost op: 18 Mei 2009, 09:24:40 »

NOu doe dan maar he... als allebij de moderators het ermee eens zijn wie ben ik dan om er tegenin te gaan Tong

Serto
Moderator

benneh bebop

« Antwoord #9 Gepost op: 18 Mei 2009, 11:25:52 »

zo wil ik het horen :p

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: